Vinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.x

In mei 2024 heeft de gemeente Enschede in samenwerking met Kennispunt Twente onderzoek gedaan naar de nachtcultuur in Enschede. In totaal hebben 1294 mensen de vragenlijst ingevuld. Wij delen de resultaten graag met u.

De resultaten van dit onderzoek helpen de gemeente Enschede bij het opstellen van de nachtvisie. Deze visie is geschreven voor en door Enschedeërs en zal de nachtcultuur in Enschede stimuleren en ondersteunen. Voor meer informatie over de nachtvisie kunt u kijken op: https://nachtvisie-enschede.nl/.

Uitgaansleven in Enschede
Van alle deelnemers bezoekt 65% het uitgaansleven. Ongeveer de helft van hen is hier meerdere keren per maand te vinden. Deelnemers zijn het meest tevreden over het aanbod van kroegen en bezoeken deze ook het vaakst. Ook de speciaal bier cafés doen het goed. Deelnemers zijn minder tevreden over het aanbod van nachtclubs. 45% van de deelnemers geeft aan hier (zeer) ontevreden over te zijn. Na de kroegen worden de muziekpodia en speciaal bier cafés het meest bezocht.

De Nachtcultuur

Onder nachtcultuur verstaan wij het bezoek aan nachtclubs en muziekpodia met nachtprogrammering tussen 22.00 en 5.00 uur. In totaal hebben 385 deelnemers doorgaans een muziekpodium en/of nachtclub (nachtcultuur) bezocht. De meest genoemde redenen om de nachtcultuur te bezoeken zijn: sociale contacten, dansen/feesten en nieuwe muziek ontdekken. De nachtcultuur wordt door 54% van de deelnemende bezoekers als (zeer) veilig ervaren. Voor 20% geldt dat zij het (zeer) onveilig ervaren en 26% geeft aan hier geen mening over te hebben. 80% van de nachtcultuur bezoekers geeft aan nog iets te missen in het huidige aanbod. Zij noemen bijvoorbeeld als wensen “meer diversiteit”, “een permanente locatie” en “meer nachtclubs”. 42% van de nachtcultuur bezoekers vind de kwaliteit van de locaties goed, maar 77% geeft aan dat de hoeveelheid locaties te weinig is. Bezoekers zijn erg tevreden over de bereikbaarheid en toegankelijkheid van de huidige locaties. Zij voelen zich daar ook welkom en de sfeer wordt als goed ervaren. Het woord dat het meeste wordt genoemd als bezoekers denken aan de nachtcultuur in Enschede is ‘Gezellig’.

Bekijk ook deze factsheet voor de resultaten.

Wilt u ook meepraten?

Woont u in Enschede, bent u 18 jaar of ouder en wilt u meepraten over lokale thema’s? Doe mee aan het EnschedePanel en laat uw stem horen!

Als lid van ons EnschedePanel krijgt u jaarlijks verschillende keren een e-mail met een uitnodiging om een online vragenlijst in te vullen. Enthousiast geworden? Meldt u dan nu aan via www.enschedepanel.nl.

kennispunt-gemeente