Vinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.x

De gemeente Hengelo heeft de inzichten van haar inwoners verzameld met betrekking tot hun voorkeuren en behoeften op het gebied van mobiliteit. Deze inzichten worden gebruikt in een nieuwe beleidsnota die gericht is op het ontwikkelen van innovatieve en duurzame oplossingen voor de stedelijke mobiliteit.

Het onderzoek, dat werd uitgevoerd via het HengeloPanel en sociale media, trok de deelname van maar liefst 754 inwoners. Deze peiling is een belangrijke participatievorm om mogelijkheden te verkennen om de stad groener, efficiƫnter en toegankelijker te maken op het gebied van mobiliteit.

De beoordeling van de verkeersveiligheid in Hengelo wordt met een gemiddeld rapportcijfer van 6,8 gewaardeerd. Toch geven inwoners enkele locaties in Hengelo aan die als onveilig worden beschouwd voor het verkeer, waaronder de Deurningerstraat, Sloetsweg, Binnenstad en Oldenzaalsestraat.

De top 3 voorzieningen die worden gewaardeerd in mobiliteitshubs zijn fietsenstallingen, aansluiting op het openbaar vervoer en goedkoop parkeren voor auto's. Wat betreft de parkeervoorkeuren in woonwijken voor deelvervoer, gaf 58% van de respondenten aan de voorkeur te geven aan het stallen van deelvoertuigen in daarvoor bestemde vakken.
Het gebruik van deelvervoer kan gestimuleerd worden door een betere beschikbaarheid en lagere kosten.

Bij het streven naar een aantrekkelijker openbaar vervoer noemden de inwoners lagere kosten en een frequenter aanbod als belangrijkste maatregelen. Belangrijke aspecten bij verkeerslichten zijn de verkeersveiligheid, het verminderen van wachttijden voor fietsers en het bieden van indicaties van wachttijden.

De gemeente Hengelo wil de mobiliteitsbehoeften van haar inwoners serieus nemen en deze inzichten gebruiken om een aantrekkelijk, veilig en duurzaam mobiliteitsbeleid te ontwikkelen.

De resultaten van het onderzoek kunt u in dit factsheet raadplegen.

kennispunt-gemeente