In februari 2025 heeft Kennispunt Twente in opdracht van gemeente Borne onderzoek gedaan naar de bereikbaarheid van het centrum van Borne. In totaal hebben 1077 mensen de vragenlijst ingevuld.
Wat vinden bezoekers van het centrum?
Ruim 1000 inwoners en bezoekers hebben gedeeld wat zij vinden van het centrum van Borne. Driekwart van de deelnemers is tevreden over het centrum. Wat Borne zo uniek maakt? De kleinschaligheid, de gemoedelijke sfeer en het gratis parkeren. Ook de netheid, het winkelaanbod, de sfeer en de veiligheid worden als pluspunten genoemd. Wel is het groen in het centrum een punt van aandacht.
Wanneer bezoeken ze het centrum?
De meeste deelnemers bezoeken het centrum op zaterdag, vaak voor boodschappen of om te winkelen. Meer dan de helft komt op de fiets, omdat het snel en gemakkelijk is. Een kwart pakt meestal de auto, met name om spullen te vervoeren. Parkeren blijkt soms lastig: 59% vind het moeilijk om plek voor hun auto te vinden in het centrum. Ook geven deelnemers aan dat de veiligheid voor voetgangers beter kan – daar moet volgens de helft meer aandacht voor komen.
Wat gaat de gemeente met deze antwoorden doen?
Met de antwoorden van de vragenlijst krijgt de gemeente een helder beeld van wat er goed gaat en wat beter kan. Die inzichten gebruikt de gemeente om het centrum nog aantrekkelijker en toegankelijker te maken. Zo werken ze samen met inwoners aan een centrum waar iedereen graag komt!
Alle resultaten staan in deze factsheet.
Wil je ook meepraten?
Woon je in gemeente Borne, ben je 16 jaar of ouder en wil je meepraten over lokale thema’s? Doe mee aan het BornePanel en laat je stem horen!
Als lid van ons BornePanel krijg je jaarlijks verschillende keren een e-mail met een uitnodiging om een online vragenlijst in te vullen. Enthousiast geworden? Meld je dan nu aan via www.bornepanel.nl.